Praleidę keletą dienų
dabartinėje
Japonijos sostinėje Tokijuje, sėdame į „Hikari“ šinkansen link senosios
sostinės – Kijoto, kuris tik 1868 m., šalies imperatoriui Meidži ėmusis
modernizuoti valstybę, šį statusą perleido Tokijui. Tiesa, pastarasis
tėra faktinė sostinė, nes aiškaus formalaus pagrindo – tokio, kokiais
remiantis šalies sostinės keitėsi anksčiau – iki šiol nėra. Kai kurie
net tvirtina, kad dėl šios priežasties Kijotas tebelieka viena iš
dviejų šalies sostinių. Kaip ten bebūtų, Kijoto svoris šalyje ir už jos
ribų neabejotinas.
Mieste yra išlikęs ne itin didelis, bet
įspūdingas senamiestis

(Gijono
rajonas) bei maždaug du tūkstančiai
šventyklų ir kitokių religinės paskirties statinių. Tiesa, jų visų
aplankymą apsunkina ta aplinkybė, kad įžymiausios lankytinos vietos
išbarstytos miesto pakraščiuose. Būtent dėl šios priežasties
pasirinkome naudotis autobusų (o ne metro, kuris išvystytas mažiau)
paslaugomis – autobusų maršrutai sudaro žiedą aplink miesto centrą,
kaip tik šalia daugumos šventyklų.
Kijotas pirmą kartą
atvykusiam svečiui patogus savo paprastu išplanavimu, beje, nukopijuotu
nuo Čanganio (dabar Sianis) Kinijoje, irgi tuomet buvusio savo šalies
sostine. Miestą iš vakarų į rytus kerta keliolika pagrindinių gatvių,
kurios savo ruožtu statmenai kryžiuojasi su šiaurės-pietų kryptimi
einančiomis gatvėmis. Jų pavadinimus atstoja atitinkami eilės numeriai.
Todėl miesto planas kažkiek primena languoto mokyklinio sąsiuvinio lapą.
Kijote per vieną iš
rezervavimo
tinklapių buvome užsisakę viešbutį „Holiday Inn Kyoto“, kuris yra
šiaurės rytinėje miesto

dalyje,
beveik ant žiedinės autobuso linijos
(iki stotelės – 5 min pėsčiomis). Viešbutis turi savo nemokamą
autobusiuką, kuris keliskart per dieną kursuoja tarp jo ir geležinkelio
stoties, pakeliui sustodamas centre. Prisiderinus prie grafiko, galima
sėkmingai sutaupyti kelis miesto autobuso bilietus. Šie, beje, nepigūs:
vienkartinis bilietas kainuoja 210 jenų, vienos dienos nuolatinis – 600
jenų. Tiesa, autobusai važinėja dažnai ir, kaip ir viskas Japonijoje,
tiksliai pagal stotelėse surašytą grafiką.
Kaip šio viešbučio
privalumą galima paminėti tame pačiame pastate veikiančią „šimto jenų“
parduotuvę. Reikia pripažinti, dėl savo aukšto pragyvenimo lygio
Japonija apsipirkimui nėra pati patraukliausia šalis ir nė iš tolo
negali lygintis su, pvz., Honkongu. Brangu čia viskas – nuo čia pat
gaminamos elektronikos, kuri vos nuvežta į Jungtines Amerikos Valstijas
stebuklingai atpinga dešimtimis procentų, i

ki
mažiausios geišos
figūrėlės suvenyrų parduotuvėje. (Kad viskas nepriekaištingos kokybės –
kita kalba). Todėl šen bei ten pasitaikančios „šimto jenų“ parduotuvės
gerokai palengvina turisto gyvenimą. Joje už tą pačią maždaug trijų
litų kainą galima rasti ir saldainių, užpilamų makaronų, gėrimų,
vienkartinių indų (kurie praverčia taupiausiems turistams), ir daugybę
buities smulkmenų, kurios gali tapti originaliais suvenyrais. Tik
reikia žiūrėti, kad nebūtų pagaminta Kinijoje;)
Turisto diena Kijote ypač intensyvi – vien UNESCO Pasaulio paveldo
objektų čia yra septyniolika.

Mes
pažintį su miestu pradedame nuo
Jasakos
šventyklos Gijone. Pastatyta
656 m., ji buvo rekonstruota 1654 m. Kai 869 m. Kijote įsisiautėjo
ligos epidemija, po miestą buvo nešiojamos miniatiūrinės šventyklos
kopijos „omikoši“ iš Jasakos; dabar ši eisena tapo kasmetinio
Gijono festivalio pagrindu.
Šventyklos
įėjimą nuo piktųjų dvasių saugo šintoistų sargybinių figūros. Kiemo
viduryje – religinėms ceremonijoms skirtas pastatas,
nukabinėtas šimtais tradicinių popierinių žibintų. Ant jų

surašyti
hieroglifai – šventyklą parėmusių vietos įmonių pavadinimai.
Sutemus žibintai sušvinta šilta šviesa.
Kitas
pastatas – „Honden“, arba „dvasių salė“. Prie jos
priėję
tikintieji pirmiausia patampo ilgas virves, prie kurių pritvirtinti
metaliniai gongai, kad pažadintų dievą, tada pasimeldžia.


Daitokudžio
dzenbudistų šventyklų kompleksas susideda iš to paties
pavadinimo
pagrindinės šventyklos ir 24 ją supančių mažesnių.

Daitokudžis
yra
dalis Gozun – penkių svarbiausių dzenbudizmo centrų šalyje žiedo. Jis
siejamas ir su garsiuoju japoniškosios arbatos ceremonijos puoselėtoju
ir savo epochos stiliaus autoritetu Sen no Rikju. Šis buvo plačiai
gerbiamas. taip pat ir tuometinio valdovo Hidejošio Tojotomio, tačiau
sugebėjo užsitraukti pastarojo nemalonę, vienoje iš Daitokudžio
šventyklų liepęs pastatyti

savo
skulptūrą ant vartų. Suvokęs, kad
kaskart eidamas pro vartus turės nusižeminti prieš pavaldinį,
valdovas
pasijuto įžeistas ir įsakė jam pasidaryti „sepuku“ – nusižudyti kardu
persipjaunant pilvą. Arbatos ceremonijos meistras šiame šventyklų
komplekse ir palaidotas.
Pašaliniams patekti galima tik į aštuonias iš Daitokudžio šventyklų, ir
beveik visur – už atskirą kelių šimtų jenų mokestį.
Aplankę
pagrindinę šventyklą, užklystame į vieną mažesnę ir nuošalesnę,
besislepiančią tankioje bambukų giraitėje. Pamatęs įėjimo mokestį – 400
jenų – kyšteliu nosį prieangin pasmalsauti, ar vidinio sodo
vaizdas to
vertas. Visgi prieš akis dar visa diena įžymybių lankymo, ir neprošal
pasidomėti, už ką

tikrai
verta susimokėti.

Bet
išvydusi mano klausiamą
fizionomiją jaunutė kasininkė su higienine veido kauke suskuba
informuoti, kad įžengti į vidaus teritoriją galima tik
nusiavus batus,
o prieangis teritorijai irgi priklauso, ir – kaip įsitikina iškišus
galvą iš langelio – aš jau jį mindau savo nešvariais batais! Jos
susijaudinimas mane beveik išgąsdina, skubiai žengiu atgal į
lauką, ir
tik tada pamatau įspėjamąjį užrašą: ATKREIPKITE DĖMESĮ Į BATŲ KLAIDĄ.
Vėl ta specifinė japoniška anglų kalba, bet abejonių kilti negali –
kalbama būtent apie tokį nevėkšlišką poelgį kaip manasis. Baisiai
gailėdamasis jau nebegalvoju apie įėjimo

kainos pagrįstumą ir, persiavę
į tam

paliktas
šlepetes ir susimokėję griežtajai mergaitei kasoje,
lendame į šventyklos vidų. Taip, lendame, nes (kas dar
nesuprato)
daugumos senųjų pastatų įėjimai europietiško sudėjimo žmones priverčia
gerokai pasilenkti.


Viduje mus pasitinka ankšti kambarėliai, turtingas želdinių sodas ir
palaiminga ramybė.
Toliau
–
Rokuondžio šventyklų
kompleksas su turbūt gražiausiu Kijoto statiniu
–
Kinkakudžiu, t.y.
Auksiniu paviljonu. Šis buvo pastatytas 1397 m.
kaip poilsio vila šiogūnui Ašikagai

Jošimitsu
ir laikomas pirmuoju
triaukščiu

pastatu
Japonijoje. Auksiniu paviljonas vadinamas dėl to,
kad antrasis ir trečiasis jo aukštai iš vidaus ir išorės padengti gryno
aukso lakštais. Po Jošimitsu mirties paviljonas buvo paverstas
dzenbudizmo šventykla ir sėkmingai gyvavo, kol 1950 m. vienas paviljono
grožio užvaldytas vienuolis jo nepadegė. Praėjus keletui metų
po
pastatą sunaikinusio gaisro jis buvo atstatytas iš naujo.

Kitas
sustojimas –
Rioandžio
šventykla.

Iš
žemėlapio aišku, kad ji visai
šalia Auksinio paviljono šventyklos ir lengvai pasiekiama pėsčiomis,
tačiau realybėje tankūs medžiai, kalvotas reljefas ir gatvės vingis
neleidžia iškart susigaudyti, kurlink eiti.
Jauna japonė su akinukais
paaiškina, kad nueiti tikrai galima, bet „rekomenduojama važiuoti
autobusu“. Priešingu atveju – „mait get rost“ (suprask, „might get
lost“,

galima
pasiklysti. Su kai kurių priebalsių tarimu jiems tikrai
sunku, todėl ir Lietuvos sostinė tampa Virniumi. Kita vertus, kai
kuriems pavyksta – viešbučio autobusiuke mus pasitiko įrašytas
pasveikinimas puikiai „l“ tariančios merginos balsu). Autobuso tenka
laukti ilgiau nei važiuoti – tik vieną sustojimą.
Pagrindinė
1450 m. pastatyto Rioandžio įžymybė –

ne
tvenkinys su tilteliais ir jį
supantys vešlūs želdiniai, bet vienu iš japonų estetikos simboliu
laikomas akmenų sodas. Kartais dar vadinamame „dzen sodu“, žolės ar
kitokios gyvybės formos jame tėra vos keli lopinėliai – tik pedantiškai
sugrėbstytas baltas žvyras ir kur ne kur išdėlioti akmenys. Iš tiesų
minimalistinė forma simbolizuoja visatą: žvyro raštai atstoja jūros
bangas, žolės kauburėliai ir akmenys – tikriausiai salas. Kompozicija
reikia gėrėtis prisėdus ir pagarbioje tyloje. Žvelgiant į sodą iš bet
kurio

taško, matomi tik keturiolika iš jį sudarančių 15 akmenų. Žvyrą
vienuoliai kas rytą sugrėbia iš naujo.
Tokių karesansui – sauso peizažo – stiliaus kompozicijų šalyje yra ir
daugiau, kai kurios telpa ant stalo.
Šioje
šventykloje iškalta ir svarbi dzen filosofijoje mintis: „Mokausi tik
tam, kad surasčiau ramybę“ (t.y., ne dėl materialinių turtų, kurie
dvasios turtingumo neatstoja).
Paskutinė
iš mūsų pamatytų šventykla –
Kodaidžis,
bet į jos vidų užsukti
nebespėjame. Užtat pamatome gretimą Marujamos parką, kuris dėl čia
svyrančių sakurų kiekvieną pavasarį tampa pagrindine žiedų stebėjimo
vieta mieste.




Atgal į Japonija:
išvyka į Fudzijamos nacionalinį parką
Toliau: Japonija:
Kijoto geišos, Naros elniai...
Kitos
Japonijos nuotraukos